Gubben och jag

Samtal mellan mig och Börje (fingerat namn), en intagen på ålderdomshemmet jag arbetar på. Börje är 89 år gammal och senildement.


Börje sitter på en trädstol vid ett bord i sitt rum, och jag sitter mitt emot honom. Jag reser mig upp och går fram till bokhyllan vars alla hyllor är belamrade av gamla foton på Börje och hans släkt. Jag tar ett svartvitt foto i handen som föreställer en stor drös barn. Visar det för Börje.

    "Är du med på det här kortet, Börje?"

    "Ja, jag sitter längst till höger. Jag var minst i en syskonskara på tolv ungar!"

    "Oj, haha! Din farsa har inte legat på latsidan!", sa jag.

    "Nej, sannerligen inte. Min far var produktiv!"

    "Min pappa har bara två ungar, och jag är den äldsta."

    "Vilken jävla latmask till far du har!"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0