Matlagning med känsla

Tidigare under kvällen lagade jag och Bj mat i mitt kök. Vi fick även hjälp av en cykel-Tobias. Han kokade spaghetti, jag och Bj marinerade musslor och tillverkade sallad. När vi lagar mat gör vi det med känsla - vi låter inte några recept stå i vägen för vår kokkonst. Vi bytte till exempel ut det vita vinet i marinaden mot mjölk. "Vit vätska som vit vätska", sade vi till varandra och förvånades av varandras skarpa intellekt. Efter noll misstag och inga missöden var middagen färdig, och vi gick till bords för att avnjuta vårt konstverk. Med tanke på hur misslyckade våra tillagningar på hemkunskapen i högstadiet blev - bland annat en vidbränd svampstuvning - blev resultatet häpnadsväckande lyckat. Vi blev själva förvånade.


En marinad med nästan femtio procent mjölk gör underverk. Våga ta steget. Våga marinera med mjölk!


Jag sitter för närvarande vid tv:n och tittar på The Italian Job, men jag förstår knappt vad den handlar om. Det beror dels på att jag började titta på filmen när den hade pågått i en halvtimme, och dels för att jag parallellt med tv-tittandet är en aktiv användare av datorn. Men det är najs, som man säger.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0