Fesk

I torsdags for jag och mamma till Göteborg, eller Götet som stället också kallas. Jag hade fått nys på en billig affär där de sålde akvariefiskarnas Rolls Roys, diskus, till förvånansvärt låga priser. Vi åkte dit kartan visade oss, men blev en aning misstänksamma när vi insåg att slutdestinationen var i ett bostadsområde, med stora hyreshus så långt ögat nådde.


Själva affären låg i en tvårumslägenhet och var knappast legal. Den utländska ägaren pratade bristfällig svenska, och pratade därför för det mesta engelska. Men trots att jag fick MVG i Engelska A så förstod jag inte alltid vad han sade. Men hans diskus var utomordentligt vackra, och han visste absolut vad han snackade om, så jag slog till och köpte sex stycken halvvuxna exemplar till mitt akvarium till ett löjligt lågt pris.


Jag ska ta hand om dem som om de vore mina egna avkommor, och när de har vuxit sig stora och starka så ska jag avla dem och låta deras yngel växa upp i ett fridfullt och pittoreskt undervattenslandskap.  


Jag köpte även salt utan jod, 750 gram för tio kronor, som mina nya rumskamrater vill ha i sitt vatten. De är väldigt kräsna angående vattenkvaliteten, vattnet får inte vara salt, men inte heller sött. Men hundra gram salt utan jod är precis perfekt för att få dessa krabater att trivas som fisken i vattnet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0