Jag och gamlingarna

Hela dagen har jag befunnit mig på ett ålderdomshem tillsammans med flertalet jämnåriga individer. Syftet med vår närvaro där var att vi skulle lära oss hur man kör rullstol och rollator samt få kännedom om viktiga saker som man behöver veta när man ska, som vi, arbeta inom äldreomsorgen i sommar.


Till en början var det relativt roligt. Vi körde omkring varandra i rullstolar och försökte undvika att krocka med varandra och köra ner i diket eller in i en vägg. Ett mirakel skedde, så ingen for illa ut. Men vi hade inga förhoppningar på att det skulle gå lika skadefritt till när vi skulle leda varandra med ögonbindel och rollator genom en djungel av likasinnade blindstyren på en gropig gräsplätt. Man kände sig faktiskt som en skräplig åldring när en ögonbindel bands för ens ögon så synen togs ifrån en, och med en rollator framför sig. All tillit låg hos ens uppassare, som var tvungen att leda personen med rollatorn lika säkert som Mikael Schumacher kör sin Formel-1-bil. Inga skador, inte ens en enda frontalkrock.


Efter att vi hade lekt klart med föflyttningshjälpmedlen så blev det allvar. Vi trängdes in i ett skållhett rum, med tusen stolar, några bord och en fruktkorg som utnyttjades flitigt för att hålla blodsockret över slummernivån när en tråkig tant pratade både om tråkiga saker, tyst, länge och på finska. Efter ytterliggare några föreläsare tilldelades vi en timmes lång matrast, utan att bli serverade någon mat. Då följde jag med en flicka och hennes kompis hem till henne, och dinerade där. Men det blev ingen vanlig mat, åh nej. Denna lilla flicka är nämligen vegetarian, och stekte vegetariska köttbullar till pastan vi åt. Den var en kulinarisk upplevelse utöver det vanliga. Mitt skarpa smaksinne gav dessa vegetariska bollar tre poäng av fem möjliga.


Jag, min vän och min nyfunna vän rusade som om vi vore jagade av tjurar tillbaka till ålderdomshemmet och kom precis i tid för att lyssna på fler föreläsare som berättade hur man trär på blöjor på gamlingar och hur man hanterar ett dödsfall. Efter att alla som lät sig bli förelästa hade förlorat sin egen vikt i vätska på grund av den olidliga hettan så tilläts vi gå hem och dricka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0