Nakna gamlingar

Om ungefär fem minuter så kommer vårt hus vara fullt av åldringar och deras mellanstadiebarn. Och mitt i detta gytter av personer som är så mycket äldre och yngre än mig så jag inte kan dra nytta av deras närvaro befinner jag mig. Jag blir tvungen att sitta till bords med dessa individer med särdeles mystiska bakgrunder och föra små konversationer om allt och inget, strax efter att vi har sjungit för min far och bror. Detta ska alltså bli ett försenat födelsedagskalas för dessa två gossar.


De vuxna kommer att prata gamla barndomsminnen om hur hårda levnadsvillkor det var på Karl XII tid. De kommer att klaga över att agan illegaliserades, och visa varandra gamla krigsskador från kriget mot danskarna. "Här stack en danskjävel mig med en dolk", kommer någon att säga och ta av sig ringbrynjan han går klädd i och visa ett ärr strax över navel. "Äsch, det är väl inget", säger hans bordsgranne och slänger den medförda pluntan i väggen. Han drar upp sitt byxben, visar en benprotes och säger "Här blev jag skjuten av en kanon efter att ha varit i främre ledet under en stormning av en dansk borg. Jag fick men för livet".


Desto mer rusdrycker de häller i sina strupar desto vildare kommer de att bli. De kommer att hiva tombuteljer i golvet, äta upp all tårta och uppmana mig till att spränga Öresundsbron så vi slipper vara sammanlänkade med Danmark.


Oj, nu kommer de. Jag måste skynda mig att gå på toa och gömma undan mina värdesaker så att de inte blir uppätna av småbarnen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0