En lag

Jag satte mig på mitt rum och pluggade lite samhällskunskap efter maten. Jag läste om medbestämmandelagen som bland annat säger att arbetsgivaren är skyldig att förhandla med arbetstagarnas fack innan en viktig förändring av verksamheten genomförs. Lite längre ner på sidan står det att om arbetsgivaren och facket inte kommer överens så bestämmer arbetsgivaren. Hm? Om arbetsgivaren föreslår en sänkning av lönen för arbetstagarna är det föga troligt att facket går med på det. Facket och arbetsgivaren kan då försöka förhandla om detta men arbetsgivaren är stenhård och ger absolut inte med sig. Då bestämmer arbetsgivaren och arbetstagarna får en sänkt lön. Kan det vara så underligt? 
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0