Övningskörning

I söndags parkerade pappa bilen på en parkeringsplats, och vi bytte plats. Jag i förarsätet, och han i passagerarsätet. Vi spände fast oss ordentligt, för det är inte helt riskfritt att åka bil med en sjuttonårig snubbe som inte har övningskört förr - bara startat och yrat omkring på en grusplan.


"Parkera där", dirigerade pappa. Jag parkerade, och det gick bra. Efter lite backning och körning i tvåan förklarade pappa att jag var mogen för att ge mig i kast med den riktiga vägen. Jag tvivlade på att jag skulle klara det, men jag var uppe och nosade på sextio kilometer i timmen, och var inte ens nära att krocka med någon. Övade start i uppförsbacke, och lärde mig kanske någon vägskylt.


Fick möte med en stor cementblandare på ett vägarbetsområde. Svängde, enligt mig, elegant åt sidan samtidigt som jag reducerade farten en aning och när bilen befann sig bredvid cementblandaren såg jag rädslan i pappas blick. En rädsla för att jag skulle tappa kontrollen över fordonet och repa lacken eller bryta av sidospegeln. Men mötet gick suveränt, och jag tvivlar på att ens en racerförare skulle ha gjort det bättre.


Jag skall försöka dra med mig far min ut i dag igen, så jag vänjer mig vid att vara en aktiv förare i stället för en sömndrucken passagerare. Kanske lär jag mig i dag att slira, eller bränna gummi. Man vet aldrig.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0