Strumpor

Jag och ett par skolkamrater åt thaibuffe på middagsrasten, och efteråt sökte vi skydd från regnet i en JC-butik. När vi planlöst strövade omkring där erinrade jag mig att jag var i stort behov av strumpor, och letade mig således fram till två lådor med strumpor. Tog upp ett par sockor, drog mig i skäggfjunen och beklagade mig över priset för en av de två kamrater som var med. Frågade butiksbiträdet om det var de enda strumpor som fanns. "Ja", svarade hon, "var det inte som du hade väntat dig?".

       "Nej, hade inte trott att det skulle vara så dyrt", sade jag, varpå mitt sällskap brast ut i ett gapflabb. Skrattet ekade mellan de klädbeklädda väggarna, och personalen svarade att man ändå fick tre par för 79:-...


Men jag fick tjugo kronors rabatt, när jag hade bestämt mig för att köpa sex par sockor. Enligt kassaapparaten skulle de kosta 89 spänn för tre par, men kassörskan ändrade det till 79. Bara för min skull. Bara för att minska mitt missnöje.


"Så kan man inte säga, Adam", sade min ena vän medan vi gick under ett paraply tillbaka till skolan. Jag tittade på henne, och förklarade att det var sanningen, och endast sanningen, jag berättade för kassörskan.

       "Kan jag få paraply?", suckade hon, och jag vinklade paraplyet så det blev mer gynnsamt för henne.


Sedan var det fysiklabb.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0